Winterswijk, het best bewaarde geheim van de Achterhoek!

Door

Winterswijk, het best bewaarde geheim van het Oosten, las ik ergens. Nou…niet helemaal natuurlijk, want dat is mijn eigen Oldenzaal. Maar het is wel het best bewaarde geheim van het Oosten van de Achterhoek, ben ik achter gekomen! Ik ging ontdekken hoe de Achterhoek met kinderen is…

De Achterhoek met kinderen = de moeite waard!

Sinds de aanleg van de nieuwe N18 is het slechts 45 minuten rijden vanaf Oldenzaal en het moet gezegd worden, het is echt de moeite van het bezoeken waard! Tijdens ons weekendje in de Achterhoek met kinderen verbleven we in Winterswijk. En in Winterswijk is van alles te doen, voor jong én voor oud. Manlief ging naar Mallorca, dus ik mocht hier alleen met de kinderen en op uitnodiging van 100% Winterswijk (Winterswijk Marketing), ontdekken wat de stad allemaal te bieden heeft. Een heel weekend lang mochten wij genieten van het prachtige landschap en de leuke activiteiten. En dat was eigenlijk veel te kort voor alles wat hier te doen is.

Op safari in Winterswijk

Voor onze nachtrust in de Achterhoek mochten wij intrek nemen in een prachtige, luxe safaritent op camping Vreehorst, waar het ons echt aan niets ontbrak. Van hangmat tot vaatwasser tot douche, alles was aanwezig. De camping zelf is prachtig gelegen, net iets buiten het centrum van Winterswijk. Alles ziet er gezellig uit en is goed onderhouden. De toiletgebouwen zien er netjes uit, het zwembad is schoon en het gras mooi gekortwiekt. Ik heb eens even goed rondgekeken, maar ik durf toch eigenlijk wel te zeggen dat wij het mooiste plekje hadden van de hele camping. Het lag naast een vijver, met schattige meerkoeten. Aan de achterzijde keken we op een weiland en aan de voorzijde was een groot grasveld met een klein speeltoestel, waar de kinderen zich konden uitleven. We hadden fietsen tot onze beschikking, voor mij van camping Vreehorst en voor de kinderen van Giant store Meerdink. Mijn kinderen hebben hierop veel rondjes gefietst op hun ontdekkingstocht over de camping en ’s ochtends om verse broodjes te halen. Dat was wel lekker, hoor. Ze hebben nu de leeftijd dat we ze alleen op pad kunnen sturen voor een boodschapje. Rugzakje op, boodschappenbriefje en geld mee en ondertussen kan ik vast de tafel dekken.

Dé burgemeester

Na het ontbijt op zaterdagochtend werden we bij het VVV verwacht voor een korte introductie, in het centrum van Winterswijk. En daar stonden we ineens oog in oog met de burgemeester van Winterswijk, die ons persoonlijk welkom heette in zijn stad. Als ik dat had geweten, had ik me toch iets netter gekleed en niet gekozen voor die lekkere campingtrui. Na een kort welkomstwoordje van de burgemeester en een welkomstpakket namens 100% Winterswijk, mochten wij ons uitleven bij Sevink Molen.

Dat maakte wel indruk!

Sevink Mölle

Aangezien we toch al in het centrum waren en buurman Dennis (van Vishandel Ziegerink) daar op zaterdag op de markt staat, besloten we hem eerst even te verrassen met een bezoekje. Ik moest er zelf nog niet aan denken, maar Ben en Yfke hadden al zin in kibbeling om 11.00 uur! Na het visje vertrokken we naar de ‘Sevink Mölle’. Terwijl de kinderen zich uitleefden, kon ik even rustig genieten van een cappuccino. Niet voor lang weliswaar, want ik moest natuurlijk even mee om alle toffe activiteiten te bewonderen. De kinderen kwamen ogen tekort. Alles was zo cool, ze wisten echt niet waar ze moesten beginnen. Als lunch aten we een heerlijke pannenkoek en ondertussen zag ik buiten het zonnetje door de wolken heen komen. Na de pannenkoek lekker de buitenlucht in dus. Naast de Sevink Molen ligt recreatiegebied ’t Hilgelo. Helaas was het veel te koud om een duik te nemen, dus was er niet veel te doen. Op goed geluk liepen we nog richting Beachclub MEER, waarover ik veel tips had gekregen, maar die was helaas gesloten. Ik kan me wel voorstellen dat het hier op zomerse dagen gezellig druk is.

Achterhoek met kinderen

De botsauto’s bij Sevink Molen waren favoriet!

Beachclub MEER

Glowing in the dark

Onze volgende stop was de kartbaan voor een potje Glowgolf. Voor Ben ging hier een lang gekoesterde wens in vervulling. Voorzien van lichtgevende ballen en clubs betraden we de baan. Allemaal felle kleurtjes kwamen ons tegemoet. Ben en Yfke smokkelden hier en daar een beetje, maar hebben uiteindelijk toch met een gelijkstand van mij gewonnen. De baan is erg leuk aangelegd, jammer dat we de holes zo snel hadden afgewerkt.

Effe wat anders…

Even terug naar de camping, omkleden en richting centrum, waar ik een tafeltje voor ons had gereserveerd bij Effe Anders. We waren aan de vroege kant en móesten nog een ijsje eten bij Talamini, dus dit leek me wel een geschikt moment, zo voor het eten…haha. Na een drankje en broodje op het terras van Effe Anders koelde het af en konden we binnen aanschuiven voor het diner. Gezellige sfeer, lekker knus en een niet te grote kaart, daar hou ik van! Na een heerlijk hoofdgerecht ging er zelfs nog een toetje in.

Effe Anders…

Dansen op het Wooldse Veen

Zondagochtend moesten we op tijd uit de veren. Om 09.00 uur stond er een wandeling met de boswachter op de planning. In het Wooldse Veen gingen we op zoek naar salamanders en kleine slangetjes. Over een smal houten pad verkenden we de omgeving. Ben ging meteen op de versiertoer en kletste de vrouw van de boswachter de oren van de kop. Yfke stond stil bij iedere sprinkhaan en tor die ze tegenkwam. Onder toeziend oog van de boswachter mochten we zelfs dansen op het veen. Helaas slechts een klein salamandertje gezien, maar wel een heerlijke start van deze zondag.

Achterhoek met kinderen

Een en al oor als de boswachter vertelt..

Het zit er weer op

Na een verfrissende duik in het zwembad van de camping moesten we helaas de terugweg weer aanvaarden. Met knorrende maagjes stapten we in de auto. Toch even een tussenstop voor een lichte lunch bij De Woord. Nou ja, licht, bij gebrek aan een kindermenu koos Ben voor een verse hamburger. Yfke en ik deelden een lunchplank. Ondanks de verbouwing, waar ze middenin zaten, konden we er heerlijk zitten. Persoonlijk vond ik het minder geschikt voor kinderen, ik denk dat het publiek hier doorgaans iets ouder is, maar we hebben er heerlijk gegeten.

Winterswijk, je was verrassend mooi met je prachtige landschap, je gezellige zaterdagmarkt, je knusse restaurantjes en je toffe activiteiten. Ook op frisse dagen en met kinderen kun je je hier erg goed vermaken! De Achterhoek met kinderen is absoluut een aanrader!

Andere aanraders in de Achterhoek:

Jullie gaven mij massaal tips voor mijn bezoekje aan de Achterhoek met kinderen. Andere aanraders, die we via social media ontvingen, zijn:

– Relaxen bij het Strandbad
– Eten bij de Strandlogde (Michelinster) of bij Wok Wamelink
– Roeien bij ‘de Gulle Smid’
– Geitenboerderij Brömmels
– Kinderboerderij Freriks of bij ‘t Helder in Huppel
– Eten bij Wok Wamelink
– Lunchen bij VanStreek of bij Bijzonder Gewoon

Deze blog kwam tot stand in samenwerking met 100% Winterswijk.

Over Yvette

Meer blogs van Yvette lezen? Kijk dan even hier!