Een boekbespreking? 7 leuke boekentips door kinderen

Door

Jup, er komt een moment dat jouw kind thuis komt met de mededeling dat ze boekbesprekingen gaan doen in de klas. Misschien heb je het al meegemaakt? Er zijn kinderen die daar wild enthousiast van worden, ze gaan gelijk aan de slag en kijken over welke van de 20 boeken die ze al gelezen hebben ze het willen doen. Er zijn ook kinderen, tja wat zal ik ervan zeggen..waarbij het wat minder soepeltjes verloopt. Die misschien pas een week voor het moment-supreme wat minder enthousiast vertellen dat er een boekbespreking aan zit te komen.

Het blijft natuurlijk de boekbespreking van jouw kind. Het wordt jouw uitdaging om jouw kind daarin te begeleiden en niet de boekbespreking zelf toch per ongeluk ineens af te hebben. En dan is stap 1 toch wel om een leuk boek te kiezen. Wie kan daarin nou beter advies geven dan de kinderen zelf? We vroegen via Instagram welke boeken jullie kinderen andere kinderen aanraden. Lees je mee? We hebben 7 x leuke boeken voor een boekbespreking voor je op een rijtje gezet, op volgorde van leeftijd.

Leen gratis jeugdboeken voor je boekbespreking in de Bibliotheek

Wist jij dat jeugd gratis lid kan worden van de Bibliotheek? Je kunt dan boeken lenen, maar je hebt ook toegang tot E-boeken en luisterboeken. Wij zijn zelf lid van Bibliotheek Enschede, kijk op de site van de Bibliotheek bij jou in de buurt naar de mogelijkheden voor een gratis lidmaatschap. Onderstaande boeken zijn allemaal te leen in de Bibliotheek.

1. Het geheime dagboek van professor Grutjes, Kick (7)

“Het geheime dagboek van professor Grutjes vind ik een aanrader voor kinderen van ongeveer 8 jaar. Het boekt heeft hele leuke en grappige tekeningen en je leert ook wat van het verhaal. Ik heb mijn boekbespreking erover gedaan en de kinderen vonden het heel grappig.”

2. De Waanzinnige boomhut van 39 verdiepingen, Heidi (8)

“Ik heb dit boek gekozen voor mijn boekbespreking omdat het een heel overdreven en erg grappig verhaal is. Het is het derde boek in een hele reeks. De hoofdpersonen zijn Andy en Terry en zij wonen samen in een boomhut.  Andy schrijft het boek en Terry tekent er heel leuke plaatjes bij. Die plaatjes maken het maffe verhaal duidelijker en ze zijn ook erg grappig.
Het boek zit vol fantasie en daardoor wil je eigenlijk niet stoppen met lezen. Als ik moest stoppen van mijn ouders, ging ik stiekem toch nog langer door.

Net als je denkt dat het niet gekker kan, wordt het toch nog gekker. Veel gekker! Je leest bijvoorbeeld dat zij in hun boomhut deze maffe dingen hebben: een babydinosaurusknuffeltuin, een aquarium met mens-etende haaien, een kwade draaimolen die veel te hard gaat en een antizwaartekracht-kamer.

Toen ik mijn boekbespreking deed was het vooral heel eng. Maar omdat het verhaal zo ongelooflijk en waanzinnig gek is, was het toch ook wel weer leuk om er over te vertellen. Er werd zelfs een beetje lachen. Bij de tips en tops zeiden de kinderen uit mijn klas dat ik een heel leuk boek had uitgekozen. Na de 39e verdieping zijn er nog een heleboel verdiepingen bijgebouwd. Daar kun je verder over lezen in de rest van de reeks. Ik heb er nu al 5 boeken van gelezen. De boeken zijn best wel dik, dus voor kinderen die niet van dikke boeken houden is het schrikken. Maar op de bladzijden staat niet zo veel tekst en de plaatjes zijn lekker groot. Dus als je dacht dat je heel veel tekst moet lezen… dat is niet zo hoor. Ik had dit boek in 3 nachten uit!

Dit boek is onderdeel van de catalogus van de Bibliotheek.

3. De Boomhut en de boeken van De Gorgels, Hidde (8 jaar)

“Bij de boeken over De Boomhut moet ik vaak erg hard lachen om de gekke verhalen. Andy en Terry vertellen over al hun leuke, spannende en grappige avonturen. En er zitten mooie tekeningen in het boek over de verhalen”. Over de Gorgels zegt Hidde: “De boeken zijn vooral spannend, maar ook grappig. Het zijn verhalen over echte mensen, maar er zit ook veel fantasie in het boek. Melle (de hoofdpersoon) is heel stoer en zijn vader erg grappig.”

4. Superjuffie in Australie, Elle (8)

“Een boek over Juf Josje, ze is geen normale juf want als ze een schoolkrijtje neemt dan wordt ze in vier tellen Superjuffie. Dit boek speelt zich in Australië af, waarbij Juf Josje heel veel dieren gaat helpen en doet daarbij een bijzondere ontdekking. Ik vond het een spannend en leerzaam boek. Leerzaam omdat je veel leert over de dieren in Australië.”

5. De Gorgels en het geheim van de Gletsjer, Saar (9)

Saar tipt het boek De Gorgels en het geheim van de Gletsjer, ze vertelt je graag waarom dit juist zo’n aanrader is:

“De ‘Gorgels en het geheim van de Gletsjer’ is een super leuk boek om te lezen! Het heeft super veel fantasie, het heeft spannende delen en het heeft niet spannende delen. Als je niet van saaie grijze plaatjes houdt in een boek, is dit boek ook een aanrader omdat het leuke gekleurde plaatjes heeft. Mijn favoriete Gorgel is Bobba, want hij is super snel. Hij is het ene moment grappig en het andere moment serieus. En dat is precies wat ik nodig heb. Ook de andere Gorgel boeken zijn erg leuk om te lezen,”

Dit boek is onderdeel van de catalogus van de Bibliotheek!

boekbespreking

6. Het geheim van de Wifi, Pippa (10)

“Voor mijn boekbespreking moest ik een boek kiezen, ik wist niet zo goed welk boek. Een vriendinnetje vertelde over dit boek en het klonk heel leuk. We hebben het boek uit de Bibliotheek gehaald en toen ik eenmaal begon met lezen bleef ik doorlezen. Ik vond het een erg leuk en spannend boek om mijn boekbespreking over te doen. Ik vind het een aanrader!”

7. Briefjes voor Pelle, Laurens (11)

“Ik vond het een zielig, maar ook heel mooi boek. Er zaten ook veel spannende en grappige stukjes in”.

De Bibliotheek: boeken, e-books, luisterboeken, workshops en nog véél meer!

Bovenstaande boeken zijn allemaal te leen in de Bibliotheek. Met je lidmaatschap van de Bibliotheek heb je ook toegang tot de Online Bibliotheek. En wat veel mensen nog niet weten is dat je daar ook tal van luisterboeken kunt luisteren en e-books kunt lezen. Helemaal gratis! Zoals bijvoorbeeld de populaire boeken van Dolfje Weerwolfje.

Nog een tip: hou de agenda van de Bibliotheek in de gaten. Er worden regelmatig gratis workshops, voorstellingen en andere kinderactiviteiten aangeboden, voor kinderen van alle leeftijden. Bij de Bibliotheek Enschede staat het programma voor de meivakantie al online (altijd snel volgeboekt!), met onder andere een LEGO-activiteit. Je bekijkt het hier: programma Bibliotheek Enschede.

Over Yvette

Meer blogs van Yvette lezen? Kijk dan even hier!