Gezonde muffins

Door

Rens Kroes noemt het in haar boek ‘PowerFood’ ontbijtmuffins. Gezonde Muffins zijn het. Klinkt toch fijn, zo’n muffin als ontbijt. Ik ben nog niet zo bekend met de combi gezond en muffin, ik gaf het een kans. Ik maakte ze, gaf er een beetje mijn eigen draai aan en ik vind ze geslaagd. Snel gemaakt, ze vallen in de smaak bij zowel mezelf als vriend als kind en ze zijn lekker. Hoe ik ze maakte? Zie hieronder:

Ingrediënten

  • 100 g Havermout
  • 1 tl Wijnsteenbakpoeder (dit had ik even ‘geleend’ van een healthy vriendin). Maar het is te koop bij de meeste natuurwinkels en soms ook bij toko’s.
  • 2 rijpe bananen. Heb je wel bananen maar geen rijpe? Ik vond hier wat tips om je bananen snel te laten rijpen.
  • 3 eieren
  • 2 tl kaneel
  • 2 tl vanillepoeder
  • snufje zout
  • ong. 100 g mix van rozijnen/cranberry’s/dadels. Het originele recept vraagt om 100 g moerbeien maar die had ik niet in huis. Ik had de rozijnen, cranberry’s en dadels wel in huis. Die heb ik even een kwartiertje laten weken.

Verder heb je een muffin bakvorm, ong. 10 muffin vormpjes en een blender nodig.

Voordat ik begon verwarmde ik de oven voor op 180°C. Ik deed alles behalve de mix van rozijnen/cranberry en dadel in de blender en mixte het tot een glad geheel. Op het einde mixte ik de rozijnen/cranberry en dadel er even doorheen. Ik vulde de muffinvormpjes (ong. 2 eetlepels per vorm) en zette het in de oven. Na een half uurtje waren ze klaar. Supersnel gemaakt, je huis rukt heerlijk en het is ook nog eens gezond. Ook leuk om samen met je kind(eren) te maken. Ik vind de gezonde muffins een dikke aanrader!

Eet smakelijk!

Gezonde muffins

Het resultaat

Op zoek naar uitjes voor de zomervakantie?

Klik hier voor meer dan 40 tips en uitjes voor jouw zomervakantie in Twente.

Over Yvette

Meer blogs van Yvette lezen? Kijk dan even hier!

Comments are closed.