Huttopia Douarnenez: een kleinschalige camping in Frankrijk gevonden!

Door

In de zomer van 2019 reden we af naar Bretagne. We kampeerden daar een week in een safaritent van Huttopia op camping Huttopia Dournanez. In onze zoektocht naar een kleinschalige camping in Bretagne kwamen we via een tip van een Vettt-lezer bij camping Huttopia Douarnenez terecht.

Campings van Huttopia: campings met veel natuur

Het zoeken naar een leuke kleinschalige camping voelde voor mij als zoeken naar een speld in een hooiberg. Tot ik Huttopia ontdekte. Een Vettt-lezer tipte deze keten via Instagram. En daarnaast ook deze specifieke camping: Huttopia Douarnenez. De website sprak mij gelijk aan. Het zijn campings met veel natuur, er worden activiteiten georganiseeerd voor kinderen maar die zijn ook allemaal kleinschalig. Veel campings hebben een zwembad, een simpel bad wat prima z’n werk doet :-). Na het ontdekken van deze keten, kwam ik tot een volgende ontdekking. De ingerichte safari tenten waren in het hoogseizoen ook nog redelijk betaalbaar. Voor een week in het hoogseizoen met 4 personen betaal je in 2020 608,00 Euro. Wij boekten overigens pas in mei 2019, toen lukt het zelf nog om plek te vinden.

Huttopia Douarnenez
Het zwembad bij zonsonderging, prachtig he!

Kleinschalige camping in Bretagne: Huttopia Douarnenez

Ik was op zoek naar een kleinschalige camping in de natuur, deze camping voelde zeker kleinschalig maar heeft toch zo’n 150 kampeerplekken. Je kunt dus met je eigen kampeeruitrusting komen, maar er zijn ook safaritenten en stacaravans te huur. Onze safaritent stond op een fantastische plek helemaal achteraan op de camping waar het super rustig was. Daar hadden we echt geluk mee. En een leuke bijkomstigheid, mijn colleega, Marloes (van Roodbosch Interieurstyling) was er ook. Compleet toevallig, maar heel gezellig!

Het weer in Bretagne

In Bretagne kun je veel regen treffen. Dat zijn een beetje de verhalen die wij hoorden van mensen om ons heen. Maar bij wat navraag bij mensen die eerder in Bretagne zijn geweest hebben ze daar nooit echt last van gehad. Veelal was het weer prachtig. En zo was dat tijdens onze vakantie eigenlijk ook, we hebben 1 dag regen gehad. Wat heel erg fijn is, is dat het ‘s avonds echt afkoelt. De nachten zijn heerlijk fris.

Baai in Bretagne
Tijdens zo’n late-afternoon barbeque op het strand waren vestjes en dekens wel prettig. Bijzonder hoe snel het dan ineens afkoelt.

Onder de indruk van Bretagne en Huttopia Douarnenez

Ik kwam vroeger veel in Frankrijk met mijn ouders. Dat was eigenlijk altijd aan de Middelandse Zee kust, Bretagne was voor mij onbekend. Maar wat een fantastisch gebied, ik zou zo weer terug gaan. De kust is ruig, als je er met de auto op uit trekt dan kom je via Google Maps bij de tofste baaitjes uit, waar we vaak helemaal alleen waren. Onze week in Bretagne hebben we gevuld met roadtripjes naar baaitjes, barbeques op het strand (klinkt tof maar de uitvoering was wat gecompliceerd :-), wandelingen over de kliffen, chillen bij het zwembad, lekker eten en vooral genieten.

Huttopia Douarnenez
Langs de kust loopt een fantastisch wandelpad, dat voor geweldige uitzichten zorgt.
Zo ontzettend mooi is de kust van Bretagne
Het was nogal vloed en winderig toen we gingen barbecuen :-).
Huttopia Douarnenez
Eén van de baaitjes waar je als het eb is heerlijk kunt zwemmen en snorkelen.

De route naar Bretagne

Bretagne klonk voor mij als nog best in het ‘noorden’ van Frankrijk, dus niet zo ver weg. Boy was I wrong. Het is zo’n 1200 kilometer rijden. Douarnenez lig helemaal in het puntje van Bretagne, zoals je hieronder op de kaart kunt zien. We deelden de route op in 2 delen, halverwege sliepen we in het plaatsje Hauville waar ik via AirBNB een hele leuke Pipowagen vond.

pipowagen hauville
Erg leuk om hier een nachtje te slapen!

We combineerden twee kleinschalige campings in de natuur

In totaal gingen we twee weken naar Frankrijk. De eerste week verbleven we op deze kleinschalige camping in de natuur van Bretagne, de tweede week trokken we door naar een tweede camping van Huttopia: Lac de Sillé. Die tweede week was die week dat het overal extreem heet was. Misschien kwam het door de hitte, maar die tweede week was prima maar wij waren niet heel enthousiast over de omgeving. De camping lag aan een meertje (een beetje Rutbeek-achtige) wat voor verkoeling zorgt, maar het leek wel of de hele wijde omgeving naar dat strandje trok. Het was er erg druk, bloedheet en voor mij persoonlijk niet zo relaxed. Ik zit ook gewoon liever aan de kust. Een groot voordeel van deze camping was dat er heel veel schaduw was, veel bomen en de camping was heel ruim opgezet. De camping ligt in de Loire, waar je ontzettend veel kastelen vindt. Op deze camping verbleven we ook in een safaritent, dit keer een luxere 5-persoons versie met in de tent een houtkachel. Hadden we niet nodig, maar fijn is dat natuurlijk wel!

Het strandje, Sillé plage. Erg druk tijdens deze hittegolf.
Huttopia Douarnenez
Op de Huttopia camping Lac de Sille stond op het centrale ‘pleintje een leuke foodtruck waar je o.a Pizza’s kon kopen.
Eén van de activiteiten op het centrale plein bij camping Lac de Sillé was een ouderwetse spelletjesavond. Heel leuk!

Over de campings van Huttopia

De campings van Huttopia liggen op de mooiste plekken in Frankrijk. Huttopia is een keten die ook steeds weer nieuwe campings opent, vaak nemen ze een bestaande camping over en voeren ze daar hun concept door. Huttopia staat voor natuur en avontuur.

Ken jij nog een leuke kleinschalige camping in Bretagne?

Ik ben heel benieuwd of jij nog toffe tips hebt voor een leuke kleinschalige camping in Bretagne? Wat ons betreft was Huttopia Douarnenez echt een aanrader. Grote kans dat wij nog een keer terug gaan namelijk. Maar dan wel het liefst weer naar een nieuw camping van Huttopia! Vettt-blogger Evelin schreef eerder ook een blog met tips voor kleinschalige campings in Frankrijk en Italie.

Over Yvette

Meer blogs van Yvette lezen? Kijk dan even hier!